کف آبجو کلاسیک

کف آبجوی باکیفیت بدون الکل چه ویژگی‎هایی دارد؟

کف آبجو چیست؟

کف آبجو که با نامهای دیگری مانند beer foam و beer head نیز شناخته می‏شود، از حبابهای گاز موجود در آبجو تولید می‏شود. این گاز که دی اکسید کربن است (CO2) در حین تولید، بطری و بستهبندی آبجو، زمانی که آبجو تحت فشار قرار میگیرد و در فضایی متراکم می‏شود، تولید خواهد شد. این بدان معناست که وقتی آبجو باز می‏شود یا در لیوان ریخته می‏شود حبابهای گاز به سمت بالا میروند و لایهای کفآلود پر از پروتئین و مواد دیگر ایجاد میکنند. دانشمندان به این پدیده «هستهسازی» میگویند.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ایجاد حبابهای روی آبجو به دلیل حضور CO2 در آن است که به این فرایند عنوان هستهزایی را نسبت دادهاند. همین فرایند هستهزایی یکی از مهمترین ویژگیها برای تشخیص آبجوی خوب است. هستهزایی یک اصطلاح در علم شیمی است که به تشکیل هسته بلوری در یک محلول فوقاشباعشده میگویند. در آبجو نیز اگر بخواهید به یک کف خوب برسید حبابها بایستی به خوبی در فرایند هستهزایی از طریق عمل فیزیکی مانند پمپاژ یا روشهای دیگر شرکت کنند.

 

آیا وجود کف نشانهای از کیفیت آبجو است؟

اصولا گفته می‏شود که وجود کف آبجو سبب می‏شود که این نوشیدنی جذاب‏تر به نظر برسد. بدون وجود کف، آبجو بیجان به نظر می‏رسد و اغلب تمایلی برای نوشیدن آن نداریم. اما فراتر از جذابیت بصری، کف آبجو دارای مزایای مختلفی است. این کف میتواند بر تجربه شما از نوشیدن تاثیر مثبت گذاشته و بافت لذتبخشی را به آن اضافه کند. وقتی نوشیدنی از بین یک پیمانه کف به دهان شما میرسد، این حبابها از بین میروند و طعم آبجو را به درستی حس خواهید کرد.

 

ویژگیهای فوم خوب

اما وقتی از کف آبجو حرف میزنیم از چه حرف میزنیم؟ ویژگیهای فوم آبجو چیست؟

اندازه کف

متخصصان میگویند که وجود حبابهای ریز و یکنواخت نشانهای از کیفیت بالای آبجو است. اگر این حبابها بیش از حد بزرگ باشند ممکن است نشانه‌ای از کربناته شدن سریع یا آبجوی کم کربنات باشد. گذشته از روشهای تولید، مواد تشکیل دهنده آبجو نیز بر ظاهر، بافت و حفظ کف آبجو تاثیر میگذارد.

ماندگاری

فوم بایستی ماندگاری داشته باشد. توانایی آبجو برای حفظ فوم برای مدت زمان مشخص، یکی از ویژگیهای اصلی آبجوی خوب است. این یک نقطه تمایز  و یکی از ویژگیهای کف آبجو نسبت به کف نوشابه در نظر گرفته می‏شود. اگر دقت کرده باشید، حبابهای شکلگرفته در نوشابه بعد از مدت کوتاهی از بین میروند اما در مورد فوم درست آبجو اینگونه نیست. آبجوی خوب باید حدود 2 تا 5 دقیقه کف موجود روی خود را حفظ کند. البته بایستی به این نکته هم توجه داشته باشید که نوع ظرف، شیوه ریختن نوشیدنی در لیوان، دمای محیط و ... روی این ماندگاری تاثیرگذار خواهد بود.

توری بودن

یکی دیگر از ویژگیهای کف آبجو توری بودن یا قابلیت بند زدن آن است. در واقع الگویی از فوم که به شیشه یا لیوان می‌چسبد، به عنوان توری شناخته می‏شود. دو عامل اصلی که میزان این توری بودن را مشخص میکند، نوع آبجو و تمیز بودن لیوان است.

رنگ فوم

یکی دیگر از مشخصههای فوم درست آبجو یا همان beer head رنگ آن است. رنگ فوم بایستی به سمت سفیدی متمایل باشد. اگر بعد از سرو آبجو در لیوان کف آن را سفید و ملایم مشاهده کردید پس به احتمال زیاد کیفیت آبجو بالاست و قرار است حسابی از آن لذت ببرید.

غلظت فوم

نکته بعدی در زمینه کیفیت فوم، غلظت آن است . غلظت فوم بایستی بالا باشد به طوری که وقتی آن را می‏نوشید دهان شما را پرکرده و این یعنی حبابها بایستی کوچک باشند. این غلظت سبب میشود که بعد از ترکیدن حبابها در دهان شما، عطر و طعم نوشیدنی را بهتر حس کنید.

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید