دو نفر در حال لذت بردن از ماء الشعیر بلک جوجو در یک دورهمی دوستانه

4 خاصیت جوجو بلک برای سلامتی که نمی‌دانستید

آبجو بدون الکل بلک جوجو، با طعم بی‌نظیرش به سرعت در بین آبجوخورها محبوب شده و همه روزه طرفداران جدیدی را به سمت خود جذب می‌کند. در این مقاله از جوجومگ می‌خواهیم در مورد مزایای نوشیدن جوجوبلک برای سلامتی صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

1. آبجو بلک سرشار از ویتامین است

هنگامی که از ارزش غذایی یک خوراکی صحبت می‌کنیم، اهمیت ویتامین‌ها غیر قابل انکار است. هر کدام از ویتامین‌ها نقش خاصی در حفظ سلامت بدن ایفا می‌کنند و کمبود هر کدام در رژیم غذایی ما، سبب بروز مشکلات خاصی می‌گردد.

آبجو بلک جوجو سرشار از ویتامین ب کمپلکس یعنی مجموعه ویتامین‌های تیامین (ویتامین ب1)، ریبوفلاوین (ویتامین ب2)، نیاسین (ویتامین ب3)، ب6، فولیک اسید (ویتامین ب9) و ب12 است. به طور کلی، ویتامین‌های گروه ب، به آنزیم‌های موجود در بدن کمک می‌کنند تا کارشان را به درستی انجام دهند و همچنین برای برخی عملکردهای سلولی مثل شکستن کربوهیدرات‌ها و انتقال مواد غذایی به همه قسمت‌های بدن ضروری هستند.

همه ما با نقش ویتامین ث در تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا هستیم و سعی می‌کنیم به هنگام سرماخوردگی از مرکبات که منبع خوبی از ویتامین ث هستند استفاده کنیم. یکی دیگر از خوراکی‌هایی که مقدار زیادی ویتامین ث (اسید آسکوربیک) در آن وجود دارد، آبجو دارک می‌باشد. ویتامین ث همچنین در رشد و ترمیم سلول‌ها، جذب آهن و تشکیل کلاژن نقش حیاتی دارند [1 و 2].

2. آبجو بلک به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند

یکی از عواملی که به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند، عنصر سیلیسیم یا سیلیکون است که در آبجو بلک یافت می‌شود. سیلیکون با افزایش تراکم استخوان‌ها از پوکی استخوان و پیر شدن آن در اثر افزایش سن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

محققان گروه علوم و فناوری غذا در دانشگاه کالیفرنیا، تولید آبجو تجاری را مورد بررسی قرار دادند تا رابطه بین روش‌های تولید آبجو و محتوای سیلیکون حاصل از آن را تعیین کنند و به این نتیجه رسیدند که آبجو، منبع غنی از سیلیکون غذایی است و می‌تواند در مبارزه با پوکی استخوان نقش مهی ایفا کند [3].

دو دوست در کنار هم در حال نوشیدن جوجو بلک و بطری‌های بلک روی میز

3. آبجو بلک دارای مقادیر زیاد آنتی اکسیدان است

استرس اکسیداتیو، منشأ بسیاری از بیماری‌ها مانند تصلب شرایین، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و انواع سرطان شناخته شده است [4].

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند اثرات مخرب استرس اکسیداتیو را خنثی و احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهند. پلی فنول‌ها، فراوان‌ترین آنتی اکسیدان خوراکی هستند که در همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات در مقادیر مختلف وجود دارند. برای مطالعه بیشتر در مورد آنتی اکسیدان‌ها این مقاله را مطالعه نمایید.

حدود 30% پلی فنول‌های موجود در آبجو از رازک، و مابقی از مالت به دست می‌آید [5 و 6].

در تولید آبجو بلک جوجو علاوه بر مالت پایه (بیس)، از مالت برشته (Roasted Malt) نیز استفاده شده است. همانطور که قبلا هم در مقاله همه چیز در مورد مالت برشته و آبجو بلک گفتیم، برای تهیه مالت برشته، دانه‌های مالت جو در دمای حدود 225 درجه سانتیگراد تفت داده می­شود تا زمانی که به رنگ دلخواه برسد. فرآیند برشته کردن، عامل تشکیل بسیاری از عوامل مهم در ایجاد طعم، عطر و بو و ویژگی­های بصری برای بسیاری از سبک­های آبجو در دنیا از جمله جوجو بلک است.

واکنش میلارد چیست؟

همه ما عطر خوش نان برشته را دوست داریم. آیا تاکنون در مورد این‌که این عطر برشته چگونه به وجود می‌آید فکر کرده‌اید؟ در حین برشته شدن دانه مالت (و یا مواد غذایی دیگر)، یک سری تغییرات شیمیایی در آن به وجود می‌آید که به واکنش میلارد معروف است. واکنش میلارد در واقع یک واکنش شیمیایی پیچیده بین پروتئین‌ها (آمینو اسیدها) و قندهای کاهنده تحت حرارت است که دلیل ایجاد عطر و طعم برشته در نان تست یا برشته، شیرینی‌ها و کوکی‌های قهوه‌ای رنگ و در کل مواد غذایی که برشته می‌شوند، می‌باشد. این برشته شدن همچنین منشأ ترکیبات فنولی پی-هیدروکسی-بنزالدهید، گالیک اسید و وانیلیک اسید است که بخش عمده­ای از ظرفیت آنتی­‌اکسیدانی جو برشته را تشکیل می‌­دهند.

تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد فرایند برشته شدن مالت، باعث افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی مالت برشته می‌شود. آبجو دارک به دلیل وجود مالت برشته، دارای ترکیبات فنولی و آنتی اکسیدان‌های بیشتری بوده و می‌تواند با حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد در جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن، انواع سرطان و بیماری‌های زوال عقل (مانند پارکینسون و آلزایمر) و بیماری‌های عصبی مؤثر باشد [7 و 8 و 9 و 10 و 11].

4. آبجو بلک برای سلامتی قلب مفید است

اگر پلاکت‌های خون در رگ‌ها تجمع کنند، سبب ایجاد لخته و مسدود شدن رگ‌ها می‌شوند. این گرفتگی عروق اگر در رگ‌های حیاتی بدن رخ دهد، منجر به سکته قلبی و حتی مرگ می‌شود. در تحقیقی که در سال 2003 به منظور بررسی تأثیرات مواد تشکیل دهنده نوشیدنی‌هایی مانند ماءالشعیر بر بیماری کرونری قلبی انجام شد، ثابت شد که توانایی ماء الشعیر تیره در جلوگیری از تشکیل لخته خون در رگ‌هایی که منجر به سکته قلبی می‌شود، دو برابر ماءالشعیر روشن است.

در این پژوهش که توسط دکتر جان دی. فولتس و همکارانش در دانشگاه ویسکانسین انجام شد، به تعدادی سگ که دچار تصلب شرایین (گرفتگی رگ‌ها) بودند، ماءالشعیری روشن و تیره داده و مشاهده کردند که تنها سگ‌هایی که ماءالشعیر تیره خورده بودند، دارای چسبندگی کمتری در سلول‌های لخته کننده خون هستند [12].

این اثر مفید به دلیل وجود ترکیباتی به نام فلاونوئید در آبجو بلک به دست می‌آید. فلاونوئیدها، ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که سبب ایجاد رنگ تیره در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات (مانند شاتوت، رزبری، کلم بنفش، جعفری و...) هستند. به گفته دکتر فولتس، صدها فلاونوئید در آبجو بلک وجود دارد. فلاونوئیدها با جلوگیری از اکسید شدن کلسترول در بدن و همچنین گشاد نمودن عروق خطر ابتلا به تصلب شرایین را کاهش می‌دهند.

با وجود این‌که این آزمایش بر روی 8 سگ انجام شده است، اما دکتر فولتس می‌گوید می‌توانیم نتایج این تحقیق را به انسان‌ها نیز تعمیم بدهیم.

برای استفاده از حداکثر مزایای ماءالشعیر تیره برای قلب، بهتر است این نوشیدنی همراه با وعده‌های غذایی مصرف شود تا بدن بتواند با افزایش رادیکال‌های آزاد که هنگام شروع سوخت و ساز غذا در بدن ایجاد می‌شود، مبارزه کند. رادیکالهای آزاد استرس اکسیداتیو ایجاد می‌کنند که با بیماری قلبی، التهاب، سرطان، بیماری‌های عصبی، بیماری‌های تنفسی، آرتریت روماتوئید و بیماری‌های کلیوی ارتباط دارد [13].

رازک نیز یکی دیگر از ترکیبات اصلی ماءالشعیر بلک است که خواص زیادی از جمله رفع استرس، رفع بیخوابی، کاهش التهاب، کاهش وزن و... دارد. اگر می‌خواهید در مورد خواص فوق العاده گیاه رازک بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله رازک، راز کیمیاگری آبجو و همچنین مقاله خواص شگفت انگیز گیاه رازک را مطالعه نمایید.

خلاصه

  • جوجو بلک سرشار از ویتامین‌های ب کمپلکس و ویتامین ث بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  • وجود سیلیسیم در جوجو بلک باعث افزایش تراکم استخوان شده و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.
  • آبجو بلک جوجو به دلیل وجود مالت برشته دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری بوده و می‌تواند در جلوگیری از انواع سرطان و بیماری‌های زوال عقل و عصبی به بدن کمک کند.
  • وجود فلاونوئیدها در آبجو بلک جوجو با جلوگیری از تجمع پلاکت‌های خون در عروق از سکته قلبی پیشگیری می‌کند.

برای سفارش آنلاین محصولات جوجو می‌توانید از فروشگاه جوجوشاپ استفاده نمائید و سفارش خود را به صورت رایگان و در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید.

مقالات مرتبط:

صفر تا صد آبجو بلک جوجو

همه چیز در مورد مالت برشته و آبجو بلک

 

شخصی در حال ریختن ماءالشعیر بلک جوجو در لیوان و یک بطری آبجو بلک روی میز

مراجع:

1. Salanță, Liana Claudia, et al. "Functionality of special beer processes and potential health benefits." Processes 8.12 (2020): 1613.

2. Bamforth, Charles W. Beer: Health and nutrition. John Wiley & Sons, 2008.

3. Casey, Troy R., and Charles W. Bamforth. "Silicon in beer and brewing." Journal of the Science of Food and Agriculture 90.5 (2010): 784-788.

4. Aruoma, O. Free radicals, oxidative stress and antioxidants in human health and diseases. J. Am. Oil Chem. Soc. 1998, 75, 199–212.

5. Callemien, D.; Jerkovic, V.; Rozenberg, R.; Collin, S. Hop as an interesting source of resveratrol for brewers: Optimization of the extraction and quantitative study by liquid chromatography/atmosferic pressure chemical ionization tandem mass spectrometry. J. Agric. Food Chem. 2005, 53, 424–429.

6. De Keukeleire, D.; de Cooman, L.; Rong, H.; Heyerick, A.; Kalita, J.; Milligan, S.R. Functional properties of hop polyphenols. Basic Life Sci. 1999, 66, 739–760.

7. Vanderhaegen, Bart, et al. "The chemistry of beer aging–a critical review." Food Chemistry 95.3 (2006): 357-381.

8. Coghe, Stefan, et al. "Fractionation of colored Maillard reaction products from dark specialty malts." Journal of the American Society of Brewing Chemists 62.2 (2004): 79-86.

9. Samaras, Thomas S., et al. "Antioxidant properties of kilned and roasted malts." Journal of Agricultural and Food Chemistry 53.20 (2005): 8068-8074.

10. Davis, Dave. Influence of roasted barley on quality of beer. Diss. Colorado State University. Libraries, 2013.

11. Gąsior J, Kawa-Rygielska J, Kucharska AZ. Carbohydrates Profile, Polyphenols Content and Antioxidative Properties of Beer Worts Produced with Different Dark Malts Varieties or Roasted Barley Grains. Molecules. 2020; 25(17):3882

12. Laura B. Mann, John D. Folts, Effects of ethanol and other constituents of alcoholic beverages on coronary heart disease: a review, Pathophysiology, Volume 10, Issue 2,2004, Pages 105-112, ISSN 0928-4680,

13. American Heart Association Scientific Sessions 2003, Orlando, Fla., Nov. 9-12, 2003. John D. Folts, PhD, University of Wisconsin, Madison. Valentin Fuster, MD, PhD, Mount Sinai Medical Center, New York.

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید