فردی در حال ریختن آبگندم در لیوان

هنر درست ریختن آبجو در لیوان

یکی از مهارت‌های جالب که در جمع دوستانه و یا مهمانی‌ها باید داشته باشید تا به عنوان یک فرد کاریزماتیک شناخته شوید، هنر درست ریختن آبجو در لیوان است. شاید در نگاه اول این مسئله اهمیت چندانی نداشته باشد، اما درست ریختن آبجو در لیوان علاوه بر جلوگیری از ایجاد نفخ، یک تجربه نوشیدن با کیفیت برای شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شود از ماءالشعیر خود لذت بیشتری ببرید.

ظاهر، صدا و طعم یک ریختن خوب و حرفه‌ای می‌تواند حتی بی کیفیت‌ترین آبجو را به چیزی زیبا تبدیل کند.

همه ماءالشعیرها دارای حباب‌های گاز هستند اما فوت کوزه‌گری درست ریختن آبجو در کنترل کردن سرعت خارج شدن این حباب‌هاست.

اگر در هنگام ریختن آبجو در لیوان دقت نکنید، ممکن است:

  • از عناصر ارزشمند رایحه‌ای غافل شوید
  • تمام گاز کربن دی اکسید ماءالشعیر را تخلیه کنید
  • کف یا فوم به اندازه مناسب در بالای لیوان ایجاد نکنید.

درباره اهمیت کف یا فوم آبجو قبلا در مقاله با عنوان "وقتی از کف آبجو حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟" توضیح داده‌ایم. عدم توجه به شیوه اصولی و درست ریختن آبجو در لیوان، باعث کاهش کیفیت تجربه نوشیدن شما می‌شود.

شخصی در حال ریختن آبجو در لیوان

یک آزمایش جالب:

یک لیوان خالی را حدودا 80 درجه به یک طرف کج کنید و سعی کنید آبجو را خیلی با دقت و بدون این‌که هیچ گازی از آن خارج شود درون لیوان بریزید. حالا یک تکه سیب زمینی سرخ شده را وارد لیوان کنید. خواهید دید که مقدار زیادی از گاز حبس شده در آبجو، به یکباره خارج شده و کف زیاد، آبجو را سرریز می‌کند.

این، همان اتفاقی است که در صورت عدم توجه به نحوه صحیح ریختن ماءالشعیر در لیوان، در داخل معده می‌افتد و شما را با ایجاد نفخ اذیت می‌کند.

یکی از نکات مهم برای داشتن یک تجربه نوشیدن عالی، داشتن لیوان تمیز و مناسب است.

درباره انواع لیوان آبجو و چگونگی تاثیر لیوان کثیف روی کیفیت فوم قبلا توضیح دادیم.

لیوان باید تمیز باشد، یعنی فاقد هرگونه چربی، اثر رژ لب و حتی باقیمانده مواد شوینده باشد، چون روی کیفیت فوم و همچنین طعم آبجو اثر منفی می‌گذارد. پس باید لیوان را به خوبی شسته و آبکشی کنید و در نهایت آن را خشک کنید.

حالا لیوان خود را با زاویه 45 درجه نسبت به ماء الشعیر نگه دارید. دهانه بطری یا قوطی را به کناره لیوان نزدیک وسط بکشید و در حالی که بین لبه لیوان و بطری کمی فضای خالی در نظر گرفته‌اید، شروع به ریختن آبجو در لیوان کنید. در این مرحله، گاز زیادی از نوشیدنی خارج نمی‌شود.

سپس، هنگامی که لیوان تقریباً نیمه پر شد، آن را صاف کنید و با یک حرکت آرام بقیه ماءالشعیر را در وسط لیوان بریزید. اگر در نهایت یک فوم زیبا و کف آلود روی سطح آبجو می‌بینید، نشانه آن است که این کار را درست انجام داده‌اید.

ارتفاع مناسب برای فوم آبجو بین 1 تا 3 سانتی متر است.

برخی سبک‌های آبجو مانند سبک‌های انگلیسی و لمبیک ذاتا کف زیادی ایجاد نمی‌کنند. پس برای ریختن این سبک آبجوها می‌توانید کمی با قدرت بیشتر آن را در لیوان بریزید تا کمی فوم ایجاد کنید.

برخی دیگر از سبک‌ها مانند پیلسنر (پیلزنر) و آبجو بلژیکی گاز بسیار زیادی دارند و باید حتما در موقع ریختن حواستان باشد که کف زیادی ایجاد نکنید.

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید