قطرات ماءالشعیر روی پس زمینه زردرنگ

4 تکنیک مراقبت از پوست با آبجو [خواص آبجو برای پوست و ناخن]

زیبایی و سلامت پوست و ناخن در آراستگی ظاهر و اعتماد به نفس افراد نقش مهمی ایفا می‌کند. ایجاد چین و چروک و لک، افتادگی پوست، آکنه و شکننده بودن ناخن‌ها برخی از مشکلات متداول پوستی می‌باشند که درصد بالایی از افراد جامعه با آن روبرو هستند. امروز می‌خواهیم در مورد اثرات آبجو بر سلامت پوست و ناخن صحبت کنیم و چهار روش برای استفاده موضعی از این نوشیدنی (مثل ماسک) برای برطرف کردن این مشکلات پوستی معرفی کنیم.

چرا آبجو برای پوست مفید است؟

ماءالشعیر کلاسیک بدون الکل جوجو به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ویتامین ب کمپلکس از جمله بایوتین (ویتامین ب7 یا ویتامین Hسیلیسیم، پتاسیم، سلنیوم، آهن، منیزیم و روی و همچنین استفاده از گیاه رازک در تهیه آن، برای تغذیه پوست و حفاظت از آن در برابر اثرات مخرب رادیکالهای آزاد و پیری زودرس بسیار مفید می‌باشد.

حتما شنیده‌اید که خواب کافی و با کیفیت، تأثیر مستقیم بر سلامت پوست دارد. به همین دلیل به عروس خانم‌ها توصیه می‌شود که روزهای قبل از مراسم، به اندازه کافی خواب شبانه داشته باشند و از اضطراب و استرس دوری کنند تا شادابی و طراوت پوستشان حفظ شود. ماء الشعیر کلاسیک بدون الکل جوجو با بهره‌گیری از بهترین رازک‌های آلمانی، دارای خواص ضداسترس و آرامش بخش بوده و با افزایش کیفیت خواب، به طور غیرمستقیم بر بالا رفتن سلامت پوست اثر می‌گذارد.

علاوه بر مصرف خوراکی، شما می‌توانید با استفاده از ماءالشعیر، ماسک‌ها و محلول‌های مختلفی درست کرده و به کمک آن‌ها، جوانی و شادابی و طراوت را به پوست خود هدیه دهید.

اسپای آبجو!

جالب است بدانید در بسیاری از کشورها مانند جمهوری چک، اسپانیا، ژاپن، آمریکا و...، مراکز اسپا (حمام با آب‌های معدنی و درمانی، ماساژ و ریلکسیشن) خاص ایجاد شده است که تماما از آبجو و مشتقات آن برای حمام، سونا، اسکراب بدن و صورت (فیشال)، ماساژ و آبرسانی به پوست استفاده می‌کنند.

اسپای آبجو در کشور جمهوری چک شامل وان‌های پر از آبجو

در ادامه، چهار راهکار برای رهایی از چین و چروک و پیری زودرس، آکنه یا جوش، تقویت ناخن‌های ضعیف و شکننده و همچنین پاکسازی پوست با استفاده از این نوشیدنی معجزه‌گر معرفی می‌کنیم تا شما نیز بتوانید در منزل آن‌ها را تهیه کرده و مانند این مراکز اسپا، از خواص بی‌نظیر آبجو برای بهبود سلامت پوست و ناخن خود بهره‌مند شوید.

1. مقابله با پیری زودرس با ماء الشعیر

پیری زودرس پوست که امروزه در میان خانم‌ها و آقایان بسیار شایع شده است، به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف مانند سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون استفاده از کرم ضدآفتاب، آلودگی، بی دقتی در مراقبت از پوست، رژیم غذایی نامناسب و به طور کلی سبک زندگی ناسالم رخ می‌دهد.

بسیاری از این عوامل باعث آزاد شدن رادیکال‌های آزاد در داخل بدن می‌شوند که سپس به بافت‌های سالم، چربی‌های مهم و حتی DNA آسیب می‌زند! این آسیب ممکن است از سطح سلولی شروع شود، اما به مرور زمان خود را به شکل خطوط ریز، چین و چروک، تغییر رنگ پوست و افتادگی پوست نشان می‌دهد.

چندین آنتی اکسیدان در انواع مختلف آبجو وجود دارد [1]،که مهم‌ترین آن‌ها، پلی فنول‌ها و ملانوئیدین‌ها هستند [2]. تحقیقات روی آنتی اکسیدان‌ها، توانایی آن‌ها را در مبارزه با علائم مختلف پیری زودرس، روشن کرده است.

آنتی اکسیدان‌های موجود در آبجو بدون الکل، می‌تواند به جلوگیری از آسیب این رادیکال‌ها بر روی سلول‌های پوست کمک کند تا آن را برای مدت طولانی‌تری جوان و سالم نگه دارد. آبجو همچنین حاوی پروتئین، سیلیسیم و طیف وسیعی از مواد معدنی و ویتامین‌های مغذی است که می‌تواند به نوسازی سلول‌ها کمک کند تا پوست را سفت، انعطاف‌پذیر و بدون چروک نگه دارد.

صورتی که نیمی از آن دچار پیری و چین و چروک شده و نیم دیگر آن جوان و شاداب است

طرز تهیه ماسک ضد پیری زودرس با آبجو:

  1. یک قاشق غذاخوری ماءالشعیر کلاسیک بدون الکل جوجو را با یک عدد سفیده تخم مرغ و 3-4 قطره روغن بادام مخلوط کنید.
  2. پس از تمیز و خشک نمودن صورت، ماسک را به طور یکنواخت بر روی پوست صورت و گردن قرار دهید.
  3. صبر کنید تا ماسک خشک شود، سپس صورت و گردن خود را با آب ولرم آبکشی نمایید.
  4. پس از خشک کردن صورت، به پوست کرم مرطوب کننده معمولی بزنید.

2. رفع جوش صورت با آبجو

ماء الشعیر می‌تواند به درمان عفونت‌های پوستی مانند آکنه کمک کند (3). آکنه یا جوش زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌هایی که در حالت عادی روی پوست قرار دارند، شروع به رشد بیش از حد و تجمع در منافذ پوست کنند. آن‌ها از باقیمانده سلول‌های مرده و سبوم (یا روغن طبیعی پوست) تغذیه کرده، به سرعت تکثیر می‌شوند و عفونت‌های پوستی را ایجاد می‌کنند.

همان‌طور که پیش از این در مقاله رازک، راز کیمیاگری آبجو نیز به آن اشاره کردیم، طعم تلخ و عطر خاص آبجو از گیاهی به نام رازک بدست می‌آید که دارای خواص ضد باکتریایی قابل توجهی است. این خواص ضدباکتریایی را می‌توان به فلاونوئیدهای موجود در رازک از جمله آلفا و بتا دی هیدروکسانتوهومول و 8-پرنیل نارینژنین نسبت داد. این خواص حتی ممکن است بر علیه باکتری‌های حساس و مقاوم به متی سیلین نیز عمل کنند.

صورت خانم جوانی که نیمی از آن با جوش و آکنه پوشانده شده و نیمی دیگر سالم است

طرز تهیه ماسک ضد جوش با آبجو:

  1. یک قاشق غذاخوری ماءالشعیر کلاسیک جوجو را با مقداری عسل ترکیب کنید.
  2. با استفاده از یک تکه پنبه، مقداری از این ترکیب را بر روی جوش‌های صورت قرار دهید.
  3. 15 دقیقه صبر کنید تا ماسک جذب پوست شود، سپس با آب ولرم شستشو دهید

3. پاکسازی پوست توسط آبجو

پوست، عضوی از بدن است که بیشتر از بقیه در معرض مواجهه با عوامل محیطی قرار دارد؛ پس طبیعی است که روزانه دچار ساییدگی، خراش و آسیب شود. در عین حال پوست یک عضو خودبازسازنده است؛ یعنی سلول‌های مرده را می‌ریزد تا جایی برای سلول‌های جدید ایجاد کرده و به این ترتیب آسیبهای پوستی را ترمیم نماید.

سلول‌های مرده پوست به سطح آن رفته و سپس به تدریج در محیط رها می‌شوند. تقریباً یک ماه طول می‌کشد تا کل لایه بیرونی پوست به این ترتیب ریزش کند و پوست جدید تازه از زیر آن بلند شده و جای آن را بگیرد.

با این حال، بسیاری از عوامل می‌توانند این روند را متوقف یا کند کرده و باعث شوند سلول‌های مرده پوست روی سطح آن انباشته شده و آن را کدر و تکه‌تکه نشان دهند. به علاوه، این سلول‌های مرده، منافذ پوست را مسدود کرده و میکروب‌ها را دعوت می‌کنند تا از آن‌ها تغذیه کنند و در نتیجه عفونت‌هایی مانند آکنه ایجاد می‌شود.

ماء الشعیر به دلیل دارا بودن خواص قابض، می‌تواند به تمیز کردن عمیق و کوچک کردن منافذ پوست کمک کرده و همچنین pH پوست را سالم نگه دارد.

جهت پاکسازی پوست و از بین بردن سلولهای مرده:

  1. سه عدد توت فرنگی را در یک کاسه له کنید.
  2. یک الی دو قاشق چایخوری آبجو بدون الکل کلاسیک جوجو را با آن مخلوط کنید.
  3. این ترکیب را بر روی پوست صورت و گردن قرار داده و با حرکت دورانی انگشت، پوست را ماساژ دهید.
  4. بگذارید این ماسک به مدت 15-20 دقیقه روی صورت باقی بماند و سپس با آب ولرم آبکشی نمایید.

4. تقویت ناخن با آبجو

آبجو حاوی بسیاری از مواد مغذی است که می‌تواند ناخن‌‌های ضعیف و آسیب دیده را تقویت و ترمیم کند. ماءالشعیر سرشار از سیلیسیم (سیلیکون) است که یکی از اجزای اصلی ناخن می‌باشد. (4) اهمیت سیلیکون برای سلامت ناخن را می توان از این واقعیت درک کرد که ناخن‌های نرم یا شکننده معمولاً نشانه‌ای از کمبود سیلیسیم در بدن هستند. (5)

آبجو همچنین حاوی سلنیوم، پتاسیم و بیوتین (ویتامین ب7 یا ویتامین H) است که به ساختن و تغذیه ناخن‌ها کمک می‌کند.

برای تقویت ناخن:

  1. یک قاشق غذاخوری آبجو کلاسیک بدون الکل جوجو را با یک قاشق سرکه سیب و یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید.
  2. ناخنها را به مدت 15 الی 20 دقیقه در این ترکیب قرار دهید و این کار را 2 یا 3 بار در هفته تکرار کنید.

 

خلاصه

آبجو بدون الکل به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان، ویتامین ب و مواد معدنی مانند سیلیسیم، آهن، سلنیم، منیزیم و... و همچنین ترکیبات پلی فنولی، برای سلامت پوست و ناخن مفید بوده و علاوه بر مصرف خوراکی، می‌تواند در قالب انواع ماسک‌ها و سرم‌ها به صورت موضعی نیز مورد استفاده قرار گیرد. از ماء الشعیر می‌توان برای تهیه ماسک ضدچروک، ماسک ضدجوش، اسکراب و پاکسازی پوست و همچنین افزایش استحکام ناخن بهره برد.

البته باید توجه داشت که آبجو الکل دار به مرور زمان باعث از بین رفتن آب بدن و به ویژه پوست می شود. خشک شدن پوست و کاهش میزان آنتی اکسیدانهای آن در اثر نوشیدن آبجو الکل دار، پوست را در برابر رادیکالهای آزاد آسیب پذیر کرده و باعث ایجاد تیرگی و چین و چروک در پوست می‌شود.

برای خرید محصولات سلامت‌محور جوجو، می‌توانید از فروشگاه آنلاین جوجوشاپ استفاده کرده و این محصولات را به صورت رایگان درب منزل دریافت نمایید.

آیا تا به حال از ماءالشعیر برای مراقبت از پوست و ناخن خود استفاده کرده‌اید؟ برامون همین پایین تو کامنت‌ها بنویسید و تجربه‌هاتون رو با ما به اشتراک بذارید. همچنین اگر در مورد این مطلب، سوال و یا نظری داشتید، قسمت نظرات متعلق به شماست. ما در جوجو همواره از شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان خوشحال می‌شیم.

منابع

1. Piazzon, Alessandro, Monica Forte, and Mirella Nardini. "Characterization of phenolics content and antioxidant activity of different beer types." Journal of agricultural and food chemistry 58.19 (2010): 10677-10683.

2. Martinez-Gomez, Alvaro, Isabel Caballero, and Carlos A. Blanco. "Phenols and melanoidins as natural antioxidants in beer. structure, reactivity and antioxidant activity." Biomolecules 10.3 (2020): 400.

3. Chen, W., et al. "Beer and beer compounds: Physiological effects on skin health." Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology 28.2 (2014): 142-150.

4. Casey, Troy R., and Charles W. Bamforth. "Silicon in beer and brewing." Journal of the Science of Food and Agriculture 90.5 (2010): 784-788.

5. Araújo, Lidiane Advincula de, Flavia Addor, and Patrícia Maria Berardo Gonçalves Maia Campos. "Use of silicon for skin and hair care: an approach of chemical forms available and efficacy." Anais brasileiros de dermatologia 91 (2016): 0331-0335.

 

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید