5 راز سلامتی آبگندم

آب گندم یکی از نوشیدنی‌های خوش‌طعم و گواراست که علاوه بر ظاهر جذاب و پر رمز و رازش، خواص زیادی هم برای سلامتی داره مثل تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از بروز سرطان و بیماری‌های زوال عقل مثل آلزایمر، بهبود سلامت قلب و عروق و خیلی خاصیت‌های دیگه که در این مقاله از جوجومگ می‌خواهیم به طور مفصل راجع بهشون صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

همان‌طور که در مقاله همه چیز در مورد آبگندم هم بهش اشاره کردیم، آبگندم در واقع یک سبک آبجو هست که بخش قابل توجهی از مالت مورد نیازش رو مالت گندم تشکیل میده؛ یعنی ترکیبات اصلی تشکیل دهنده آبگندم، مالت گندم، مالت جو، رازک و آب هستند.

استفاده از مالت گندم در رسپی این نوشیدنی، باعث ایجاد یک سری ویژگی‌های ظاهری مثل کدورت، رنگ روشن‌تر (نسبت به آبجو کلاسیک)، بهبود ماندگاری فوم و کمی طعم ترش و شیرین در این نوشیدنی میشن. علاوه بر این خواص ظاهری، یک سری خواص برای سلامتی هم به اون اضافه میکنه که الان می‌خواهیم درباره اون‌ها صحبت کنیم.

مردی با پیراهن سبز در حال ریختن آب گندم جوجو در ماگ شیشه‌ای با لوگوی جوجو

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا می‌دانستید نوشیدن آبگندم، خطر ابتلا به سرماخوردگی را به میزان یک سوم کاهش می‌دهد؟

در سال 2012 یک تحقیق با موضوع تأثیر مصرف آب گندم بدون الکل بر روی 277 شرکت کننده در ماراتن مونیخ صورت گرفت. طی این تحقیق، دکتر یوهانس شر و همکارانش به گروهی از دوندگان آب گندم و به گروهی دیگر نوشیدنی معمولی (دارونما) دادند.

معمولا بعد از فعالیت شدید بدنی مثل دویدن در مسابقه ماراتن، ورزشکاران واکنش‌های التهابی شدیدی را تجربه می‌کنند. سیستم ایمنی بدن از حالت تعادل خارج شده و احتمال ابتلای دوندگان به عفونت‌های مجاری فوقانی دستگاه تنفسی بیشتر است. اما در این تحقیق مشاهده شد که ورزشکارانی که آبگندم نوشیده بودند، برخلاف آن‌هایی که دارونما مصرف کرده بودند، دارای سیستم ایمنی قوی‌تری بوده که از آن‌ها در برابر ابتلا به سرماخوردگی، التهاب و عفونت مجاری فوقانی تنفسی (URTI) محافظت کرده است.

محققان به این نتیجه رسیدند که این مشاهدات به دلیل ترکیبات پلی فنولی موجود در آبگندم هست. پلی فنل‌ها ترکیبات معطری هستند که به طور طبیعی در گیاهان به عنوان رنگدانه، طعم دهنده یا تانن وجود دارد و به بسیاری از آنها خواص تقویت کننده سلامتی و پیشگیری از سرطان نسبت داده شده است. ترکیبات پلی فنولیکی که به طور طبیعی در مواد غذایی مانند آبگندم غیر الکلی وجود دارند، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد بیماری‌زایی و ضد التهابی قوی هستند.

علاوه بر پلی فنول‌ها، آبگندم دارای مقادیر قابل توجه ویتامین ب کمپلکس و مواد معدنی مانند سلنیم، مس و روی هست که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

2. ترمیم و تولید سلول‌ها

پروتئین، دسته‌ای از درشت مغذی‌هاست که بدن برای تولید ماهیچه و عضله‌سازی به آن نیاز دارد. پروتئین از موادی به نام آمینواسید تشکیل شده است. تمام سلول‌های بدن دارای پروتئین هستند و بدن برای ترمیم سلول‌ها و تولید سلول‌های جدید به آن نیاز دارد. به همین دلیل به ورزشکاران، نوجوانان و همچنین خانم‌های باردار توصیه می‌شود روزانه مقدار زیادی پروتئین مصرف کنند. گوشت، تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها منابع غذایی دارای پروتئین هستند.

به طور کلی گندم دارای پروتئین بیشتری نسبت به جو است. مرحله فیلتراسیون بر روی آبگندم اجرا نمی‌شود. به همین دلیل پروتئین‌ها در آبگندم باقی مانده و به آن ظاهر کدر و غیر شفاف می‌دهند. همین مسئله، آبگندم را به نوشیدنی ایده‌آل برای ورزشکاران تبدیل کرده است.

3. جلوگیری از انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و آلزایمر

آبگندم به دلیل داشتن مقادیر زیاد پلی فنول، فلاونوئید و سلنیم، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است؛ بعنی می‌تواند در برابر رادیکال‌های آزاد از بدن دفاع کند و به همین دلیل می‌تواند در جلوگیری از انواع سرطان و آلزایمر مؤثر باشند. همچنین تحقیقات نشان داده است که پلی فنل‌ها در تنظیم فشار خون، بهبود گردش خون و کنترل میزان قند خون نقش دارند و از این طریق از بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت پیشگیری می‌کنند.

یک بطری آبگندم جوجو روی میز در کنار تعداد زیادی دانه مالت، یک لیوان آب گندم و یک گونی مالت گندم

4. سلامت پوست و مو

آبگندم سرشار از ویتامین‌های گروه ب مخصوصا ویتامین ب9 (اسید فولیک) است که برای تولید سالم انواع سلول‌ها مانند گلبول‌های قرمز، سلول‌های پوست، مو و ناخن به بدن کمک می‌کند، از پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک در آن پیشگیری می‌کند وتولید کلاژن را افزایش می‌دهد که باعث سفت‌تر شدن پوست می‌گردد.

5. سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

همان‌طور که در بخش‌های قبل هم به آن اشاره کردیم، آبگندم سرشار از انواع ویتامین‌های گروه ب و همچنین مواد معدنی چون سلنیم، منیزیم، مس، روی، آهن و فسفر است.

گندم و جو سرشار از ویتامین ب کمپلکس هستند که شامل تیامین (ب1)، ریبوفلاوین (ب2)، نیاسین (ب 3)، ب5، ب6 و فولات یا اسید فولیک (ب9) می‌باشد. ویتامین‌های گروه ب، برای متابولیسم بدن و تبدیل غذا به انرژی، و همچنین برای سلامت سیستم عصبی، سیستم گوارش، سیستم ایمنی و پوست ضروری هستند. علاوه بر این ویتامین ب5 و ب9 در تشکیل سلول‌های خونی به بدن کمک می‌کنند.

  • میزان ویتامین‌های ب3 (نیاسین)، ب5 و ب6 و ب9 (فولات یا اسید فولیک) در گندم بیشتر از جو است. این گروه از ویتامین‌ها به سلامت سیستم عصبی، سیستم گوارش، سیستم ایمنی و پوست و جلوگیری از کم خونی کمک می‌کنند.
  • میزان ویتامین‌های ب1 (تیامین) و ب2 (ریبوفلاوین) در جو بیشتر از گندم است. این گروه از ویتامین‌ها در سوخت و ساز چربی و پروتئین و رشد و حفظ سلامت عمومی به بدن کمک می‌کنند.

گندم و جو سرشار از مواد معدنی چون منگنز، مس، روی، فسفر، منیزیم، آهن و سلنیم هستند. میزان سلنیم گندم در مقایسه با جو بسیار بیشتر است. سلنیم یکی از معدود مواد معدنی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است که در برابر رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت کرده و از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.

  • خواص سلنیم: تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز، افزایش قدرت باروری، تنظیم متابولیسم غده تیروئید، جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی
  • خواص منگنز: تشکیل بافت همبند و استخوان، جلوگیری از گرفتگی عروق
  • خواص مس: سلامت اعصاب، استخوان‌ها، عروق و سیستم ایمنی
  • خواص روی: کمک به سیستم ایمنی، بهبود زخم‌ها، بیماری‌های مزمن و جلوگیری از پوکی استخوان
  • خواص منیزیم: کاهش فشار خون، پیشگیری از دیابت نوع 2، جلوگیری از افسردگی
  • خواص فسفر: کمک به استحکام استخوان و دندان، بهبود عملکرد کلیه‌ها، مدیریت مصرف و ذخیره انرژی در بدن، تشکیل DNA

جمع بندی

آبگندم یک نوشیدنی خوش‌طعم و گوارا بر پایه مالت گندم و مالت جو است. اضافه کردن مالت گندم علاوه بر ایجاد خواص ظاهری چون کدورت، رنگ روشن‌تر، فوم پایدارتر، تلخی کمتر و ایجاد کمی طعم ترش و شیرین در این نوشیدنی، باعث به وجود آمدن خواص زیادی برای سلامتی در این نوشیدنی می‌شود که از جمله آن می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، رشد و ترمیم سلول‌ها، خواص آنتی اکسیدانی و جلوگیری از انواع سرطان و بیماری‌های قلبی و آلزایمر، بهبود سلامت پوست و مو، جلوگیری از پوکی استخوان و کم خونی اشاره کرد.

برای خرید آنلاین آب گندم جوجو می‌توانید سفارش خود را در جوجوشاپ ثبت نمایید تا آن را در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید.

مقالات مرتبط:

همه چیز در مورد آبگندم

آبگندم: از قانون خلوص باواریا تا نجات مونیخ از ویرانی

مراجع:

  1. Scherr, Johannes, et al. "Nonalcoholic beer reduces inflammation and incidence of respiratory tract illness." Medicine & Science in Sports & Exercise 44.1 (2012): 18-26.
  2. Bazzano LA, He J, Ogden LG, et al. Fruit and vegetable intake and risk of cardiovascular disease in US adults: the first National Health and Nutrition Examination Survey Epidemiologic Followup Study. Am J Clin Nutr. 2002;76:93–9.
  3. Holt EM, Steffen LM, Moran A, et al. Fruit and vegetable consumption and its relation to markers of inflammation and oxidative stress in adolescents. J Am Diet Assoc. 2009;109:414–21.
  4. Kuo SM. Dietary flavonoid and cancer prevention: evidence and potential mechanism. Crit Rev Oncog. 1997;8:47–69.
  5. Surh Y. Molecular mechanisms of chemopreventive effects of selected dietary and medicinal phenolic substances. Mutat Res. 1999;428:305–27.
  6. Erlinger TP, Platz EA, Rifai N, Helzlsouer KJ. C-reactive protein and the risk of incident colorectal cancer. JAMA. 2004;291: 585–90.
  7. Hansson GK. Inflammation, atherosclerosis, and coronary artery disease. N Engl J Med. 2005;352:1685–95.
مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید