رازک، راز کیمیاگری آبجو

همان‌طور که می‌دانید یکی از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده آبجو، رازک است که علاوه بر ویژگی‌های خاصی که به ماءالشعیر می‌دهد، مزایای بسیاری برای سلامتی از جمله کاهش التهاب، درمان بی‌خوابی و درمان افسردگی دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را کمی بیشتر با این گیاه ویژه آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

رازک چیست؟

گیاه رازک یا هومولوس لوپولوس، گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده شاهدانه یا همان کانابیس است که بیشتر در اروپا، آسیای غربی و آمریکای شمالی کشت می‌شود. این گیاه دارای برگ‌های متقابل، دندانه‌دار و مرکب از 3 تا 5 لوب نامساوی است.

چرا در تولید آبجو از رازک استفاده می‌شود؟

مخروط‌های گل‌ ماده این گیاه به جهت ایجاد عطر و طعم تلخی که به ماءالشعیر می‌دهند، افزایش ماندگاری محصول و همچنین پایداری بهتر فوم یا کف روی سطح آبجو در فرایند تولید این نوشیدنی به کار می‌روند. ایزو-آلفا-اسیدهایی که از رازک در حین تولید آبجو به وجود می‌آیند، اصلی‌ترین عامل تلخ کننده ماءالشعیر کلاسیک هستند. همچنین مشخص شده است که اسیدهای بتا، اثرات اجتناب ناپذیر فساد باکتریایی را خنثی کرده و به تأخیر می‌اندازد، در نتیجه ماندگاری محصول بیشتر می‌شود.

گیاه رازک علاوه بر ویژگی‌های فوق، مزایای متعددی برای سلامتی انسان دارد که در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

گیاه رازک

خواص رازک در کاهش التهاب

التهاب در واقع پاسخ سیستم ایمنی بدن به عوامل خارجی است. این عامل ممکن است یک جسم خارجی مانند خار، سوزن و... و یا یک پاتوژن مانند ویروس، باکتری یا میکروارگانیسم دیگر باشد. اما گاهی سیستم ایمنی بدن، سلولهای بدن را اشتباها به عنوان عامل بیگانه شناخته و التهاب ایجاد می‌کند. کارشناسان التهاب مزمن را با بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، اضافه وزن، سرطان، آسم و آلزایمر مرتبط دانستند. طبق مطالعه انجام شده توسط مؤسسه تحقیقات غذایی و تغذیه مولکولی، مصرف رازک در آبجو به دلیل وجود فنول می تواند به کاهش التهاب کمک کند [1]. رازک به دلیل خواص ضدالتهابی و ضداسترسی در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود [2].

خواص رازک در درمان بی‌خوابی

در سال‌های اخیر، دانشمندان تأیید کرده‌اند که هومولن و لوپولین موجود در رزین های تلخ رازک دارای خواص آرام بخشی ملایم است که در پزشکی کاربرد دارد [3]. مکانیسم عملکرد رازک در درمان بی‌خوابی به این صورت است که با بالا بردن سطح انتقال دهنده عصبی GABA که یک انتقال دهنده عصبی مهار کننده در سیستم عصبی مرکزی است، باعث ریلکس شدن بدن و به خواب رفتن می‌شود.

خواص رازک در درمان افسردگی

رازک همچنین به عنوان یک درمان بالقوه برای افسردگی و سایر اختلالات خلقی به کار می‌رود. طبق مطالعه‌ای که در سال 2017 در ژورنال Hormones منتشر شد، محققان دریافتند مصرف مکمل حاوی رازک به صورت روزانه می‌تواند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد [4].

منتظر مقاله‌های بعدی جوجومگ در مورد سایر خواص استثنایی رازک باشید.

برای بهره‌مند شدن از این خواص درمانی گیاه فوق‌العاده رازک، می‌توانید ماءالشعیر جوجو بنوشید. اسانس رازک صرفا طعم تلخ به نوشیدنی می‌دهد و خواص این گیاه را ندارد، مفتخریم اعلام کنیم که در تولید ماءالشعیر جوجو به هیچ عنوان از اسانس رازک استفاده نمی‌شود؛ بلکه ما در تولید ماءالشعیر جوجو از مرغوب‌ترین نوع گیاه رازک استفاده می‌کنیم تا یک نوشیدنی سالم با تمام خواص دارویی رازک و طعمی بی‌نظیر و اصیل برای شما به ارمغان آوریم.

برای مطالعه در مورد سایر خواص رازک، مقاله خواص شگفت انگیز گیاه رازک را پیشنهاد می‌کنیم.

برای سفارش محصولات جوجو اینجا را کلیک کنید.

ماءالشعیر و رازک

مراجع:

1. Van Cleemput, M., Heyerick, A., Libert, C., Swerts, K., Philippé, J., De Keukeleire, D., Haegeman, G. and De Bosscher, K. (2009), Hop bitter acids efficiently block inflammation independent of GRα, PPARα, or PPARγ. Mol. Nutr. Food Res., 53: 1143-1155.

2. Schultz, Neal B. "Method and composition for the treatment of dermatologic diseases." U.S. Patent Application No. 09/418,770.

3. Bolton JL, Dunlap TL, Hajirahimkhan A, et al. The multiple biological targets of hops and bioactive compounds. Chem Res Toxicol. 2019;32(2):222-233. doi:10.1021/acs.chemrestox.8b00345. Erratum in: Chem Res Toxicol. 2019;32(8):1732.

4. Kyrou I, Christou A, Panagiotakos D, et al. Effects of a hops (Humulus lupulus L.) dry extract supplement on self-reported depression, anxiety and stress levels in apparently healthy young adults: a randomized, placebo-controlled, double-blind, crossover pilot study. Hormones (Athens). 2017;16(2):171-180.

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید