پیشگیری از آلزایمر به کمک آبجو

پیشگیری از آلزایمر با آبجو

هر سال 21 سپتامبر به عنوان روز جهانی آلزایمر در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. ما نیز بر آن شدیم تا در مورد فواید نوشیدن ماءالشعیر بر جلوگیری از آلزایمر مطالبی را با بررسی مقالات علمی معتبر با شما عزیزان در میان بگذاریم. پس با ما همراه باشید.

آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که با از دست دادن حافظه خفیف شروع می شود و احتمالاً منجر به از دست دادن توانایی ادامه مکالمه و پاسخ به محیط می شود. بیماری آلزایمر بخش‌هایی از مغز را درگیر می کند که فکر، حافظه و زبان را کنترل می کند.

علائم و نشانه‌های آلزایمر

  • فراموش کردن مکالمات یا اتفاقات اخیر
  • گذاشتن وسایل در جای اشتباه
  • فراموش کردن نام مکان‌ها و اشیاء
  • داشتن مشکل در یافتن کلمه مناسب
  • پرسیدن سوالات را به صورت مکرر
  • ضعف در قضاوت و داشتن مشکل در تصمیم گیری
  • انعطاف پذیری کمتر و تردید در امتحان چیزهای جدید

آلزایمر در حال حاضر درمانی ندارد اما در سال های اخیر، پژوهشگران در زمینه درمان و تحقیقات آلزایمر پیشرفت‌های بسیار گسترده‌ای داشتند. به عنوان مثال صنعت داروسازی به طور جدی روی چندین داروی امیدوار کننده سرمایه گذاری کرده است، همچنین محققان دریافتند که آزمایش خون می‌تواند شروع بیماری آلزایمر را پیش بینی کند و علاوه بر آن، دانش آن‌ها در مورد چگونگی تأثیر رژیم غذایی و ورزش بر جلوگیری از اختلالات سلامت روان افزایش یافته است. در این مورد آخر، دانشمندان به تازگی دریافتند که ترکیبات موجود در آبجو می تواند با کند کردن شروع اختلالات مغزی، از عملکرد شناختی افراد محافظت کند.

آبجو چگونه می‌تواند در پیشگیری از آلزایمر مفید باشد؟

دو ترکیب مهم موجود در ماء الشعیر که می‌تواند در جلوگیری از آلزایمر مؤثر باشد، رازک و سیلیسیم است که در این بخش به شرح آن می‌پردازیم.

1. رازک

گیاه رازک به دو طریق از عملکرد درست مغز پشتیبانی می‌کند: یکی از طریق ترکیب زانتوهومول (Xanthohumol) و دیگری توسط ایزو-آلفا-اسیدهای موجود در رازک

الف) زانتوهومول

گیاه رازک از صدها سال پیش بخشی از طب سنتی چینی بوده است. محققان در دانشگاه لانژو، چین، به این نتیجه رسیدند که ترکیب زانتوهومول (Xn) اخیراً به دلیل استفاده‌های دارویی متعدد از جمله داشتن خواص ضد سرطانی، جلوگیری از اکسید شدن و محافظت از قلب و عروق مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، زانتوهومول می‌تواند از مغز در برابر آسیب سلول‌های عصبی محافظت کند، که به باور پژوهشگران، در ایجاد اختلالات سلامت روانی نقش دارد. این ترکیب، همچنین یک جزء فعال در آبجو است و نشان می‌دهد که نوشیدن منظم آبجو در حد متعادل ممکن است به عنوان گزینه‌ای برای جلوگیری از اختلالات سلامت روانی مانند آلزایمر و پارکینسون مفید باشد [1].

ب) ایزو-آلفا-اسید

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که اسیدهای تلخ موجود در رازک، موسوم به ایزو-آلفا-اسید، با تقویت حافظه مستقل هیپوکاموس، به مبارزه با زوال عقل می‌رود. آن‌ها همچنین دریافتند که ایزو آلفا اسیدها باعث کاهش التهاب عصبی و بهبود عملکرد شناختی مغز می‌شوند که نشان می‌دهد این اسیدهای تلخ موجود در ماءالشعیر، برای پیشگیری از زوال عقل مفید است [2و3].

2. سیلیسیم

طبق مطالعاتی که در سال 2007 در اسپانیا انجام شد، محققان دریافتند که عنصر آلومینیوم، که برای سیستم عصبی، سم به شمار می رود، اخیراً به عنوان یکی از عوامل احتمالی دخیل در بیماری آلزایمر شناخته شده است. از آنجا که مصرف سیلیسیم، می‌تواند بر فراهمی زیستی آلومینیوم تأثیر بگذارد، هدف این مطالعه، این بود که مشخص شود آیا مصرف متوسط ماءالشعیر، به عنوان منبع سیلیسیم در رژیم غذایی، بر میزان تأثیر مخرب آلومینیوم تأثیر می‌گذارد و در نتیجه اثر مخرب آن بر سیستم عصبی را محدود می‌کند یا خیر.

نتایج بدست آمده تأیید می‌کند که در مقادیر نسبتاً زیاد مصرف آبجو، سیلیسیم موجود در آبجو قادر به جذب آلومینیوم در دستگاه گوارش است و بنابراین می تواند تجمع این فلز را در بدن، از جمله بافت مغز، کاهش دهد.

در نتیجه، مصرف متوسط آبجو، به دلیل محتوای موجود در سیلیکون فراهمی زیستی، که احتمالاً عامل محافظتی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر است، می‌تواند به عنوان جزئی از عادات غذایی مردم در نظر گرفته شود [4].

آبجوی بدون الکل

با وجود تمام فواید بالا، مصرف آبجوی الکل‌دار به دلیل محتوای الکل، برای برخی از گروه‌های خطرناک (زنان باردار، کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی) مضر است. علاوه بر آن، زیاده‌روی در نوشیدن آبجوی الکل‌دار نتایج عکس داشته و آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر عملکرد مغز می‌گذارد و منجر به زوال عقل می‌شود. بنابراین پژوهشگران مصرف آبجو بدون الکل را به جای آبجو الکل‌دار توصیه می‌نمایند [5].

نتیجه‌گیری

نوشیدن آبجوی بدون الکل به دلیل وجود ایزو-آلفا-اسیدها و زانتوهومول موجود در رازک و همچنین وجود سیلیسیم در آن، باعث تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می‌شود و در پیشگیری و کند کردن روال آلزایمر مفید است.

برای خرید ماءالشعیر بدون الکل جوجو می‌توانید از جوجوشاپ استفاده کنید.

منابع

1. Yao, Juan, et al. "Xanthohumol, a polyphenol chalcone present in hops, activating Nrf2 enzymes to confer protection against oxidative damage in PC12 cells." Journal of agricultural and food chemistry 63.5 (2015): 1521-1531.

2. Ano, Yasuhisa et al. “Iso-α-acids, Bitter Components of Beer, Prevent Inflammation and Cognitive Decline Induced in a Mouse Model of Alzheimer's Disease.” The Journal of biological chemistry vol. 292,9 (2017): 3720-3728. doi:10.1074/jbc.M116.763813

3. Ayabe, T., Ohya, R., Taniguchi, Y. et al. Matured Hop-Derived Bitter Components in Beer Improve Hippocampus-Dependent Memory Through Activation of the Vagus Nerve. Sci Rep 8, 15372 (2018). https://doi.org/10.1038/s41598-018-33866-1

4. González-Muñoz, M. J., A. Pena, and I. Meseguer. "Role of beer as a possible protective factor in preventing Alzheimer’s disease." Food and Chemical Toxicology 46.1 (2008): 49-56.

5. Sánchez-Muniz, Francisco José et al. “The Nutritional Components of Beer and Its Relationship with Neurodegeneration and Alzheimer's Disease.” Nutrients vol. 11,7 1558. 10 Jul. 2019, doi:10.3390/nu11071558

 

 

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید